Додаток 1
Робота клубу «Світ твої захоплень» реалізовує такі функції:
-
комунікативну –
спрямовану на створення і об'єднання батьківського колективу;
-
особистісно-орієнтовану –
направлену на самовизначення батьків;
-
змістовну
– направлену на вирішення проблем;
-
інструментальну – що
дозволяє виробити навички аналізу реальних ситуацій, сформувати уміння
колективної творчої діяльності, оволодіти навичками самоорганізації і
самоврядування, уміння слухати і взаємодіяти з іншими учасниками.
Орієнтовний план роботи
батьківського клубу «Світ твоїх
захоплень»
початкової школи гімназії №1 «Надія»
№ п/п
|
Назва блоку
|
Тема
засідання
|
Термін
проведення
|
Відповідальні
|
1.
|
Просвітницький
|
·
Презентація клубу
·
Адаптація учнів та батьків першого
класу до нових умов навчання.
·
Мистецтво бути батьками: почуйте свою
дитину
|
Вересень-жовтень
|
Психолог,
вчителі, заступник директора з навчаль-но-вихов-ної робо-ти
|
Тренінгів
|
Тренінг для
батьків
·
Дихальна гімнастика з елементами
релаксації.
·
Ділова гра. Заохочення і покарання.
·
Робота в групах. «Режим дня».
Презентація проектів.
|
Вересень-жовтень
|
Психолог
|
|
Консультативний
|
Індивідуальні
консультації
|
Вересень-жовтень
|
Психолог
|
|
2.
|
Просвітницький
|
·
Учителі – учні – батьки: основні
контури взаємодії.
|
Листопад-грудень
|
Психолог,
вчителі, заступник директора з навчаль-но-вихов-ної робо-ти
|
Тренінгів
|
Тренінг для
батьків
·
Мозковий штурм «Мудрі думки»
·
Ділова гра. «Сильні якості»
·
Вправа на релаксацію «Асоціації».
|
Листопад-грудень
|
Психолог
|
|
Консультативний
|
Індивідуальні
консультації
|
Листопад-грудень
|
Психолог
|
|
3.
|
Просвітницький
|
·
Роль батьків у формуванні здорового
способу життя.
·
Режим дня : за і проти
|
Січень-лютий
|
Психолог,
вчителі, заступник директора з навчаль-но-вихов-ної робо-ти
|
Тренінгів
|
Тренінг для
батьків
·
Вправа «Клубок питань»
·
Гра «Успішне спілкування» (починається
зі слів: «Я пишаюся.», «Мені приємно сказати.», «Я задоволений(а)...»
·
Вправа на релаксацію «Синій птах»
|
Січень-лютий
|
Психолог
|
|
Консультативний
|
Індивідуальні
консультації
|
Січень-лютий
|
Психолог
|
|
4.
|
Просвітницький
|
·
Робоче місце учня початкових класів не
тільки успіх, але і здоров'я
|
Березень-квітень
|
Психолог,
вчителі, заступник директора з навчаль-но-вихов-ної робо-ти
|
Тренінгів
|
·
Ділова гра «Пам’ятка. Робоче місце
учня» (робота в групах). Презентація пам’яток та обмін досвідом.
·
Вправа на релаксацію «Поплавок в
океані»
|
Березень-квітень
|
Психолог
|
|
Консультативний
|
Індивідуальні
консультації
|
Березень-квітень
|
Психолог
|
„Здорова дитина - здорова нація ” - під таким
гаслом в Бердянській гімназії №1 «Надія» були сплановані (плани представлені в
додатках) та проведені семінари для вчителів початкових класів загальноосвітніх
навчальних закладів міста з тем: „Впровадження здоров'язбережних технологій у
навчально-виховний процес” (див. Додаток 2,3), «Здоров’язбережний аспект сучасного уроку в початковій школі» (див. Додаток 4), „Створення
комфортних психологічних умов під час навчально-виховного процесу” (див. Додаток
5). Метою семінарів стало підвищення професійної компетентності вчителів
початкових класів, щодо інтегрування здоров'язберігаючих технологій навчання та
виховання учнів в умовах Школи сприяння здоров’ю, вивчення системи оздоровлення
учнів початкових класів гімназії, комплексу організаційних форм і методів діяльності,
спрямованих на збереження й поліпшення здоров'я учасників освітнього процесу.
В
рамках роботи над програмою «Здоров’я через освіту» кожна паралель початкової
школи працювала над середньостроковими
проектами зі здоров’язбережних технологій. Так, в результаті роботи над
проектом «Помічники здоров'я» в 1 класі
вчителем Войник Т.А. було розроблено комплекс вправ для очей та м’язів рук
(пальчикова гімнастика) (див. Додаток 6). В 2 клас працював проект «На зарядку
ставай!». Результатом роботи вчителя Бельчевої Н.Л. над проектом став комплекс
вправ «Весела гімнастика». В 3 клас продуктом проекту «Я здоров'я збережу – сам
собі допоможу» вчителя Володько О.М. була представлена електронна презентація «Режим
дня учня початкових класів». В 4 класі вчителем Власенко І.В., в рамках роботи
над проектом «Фізкульт-ура!» була створена збірка вправ фізхвилинок.
Все
це було б неможливо без інформаційного забезпечення та інноваційної діяльності.
Нами створена відеотека уроків та позакласних заходів. Психолог разом з
вчителями працював над складанням та заповненням паспортів здоров’я учнів,
проведенням моніторингу, психолого-педагогічних семінарів, співбесід, круглих
столів. Створена нами модель впровадження здоров’язбережних технологій включала роботу з: батьками (тренінги,
батьківські збори, засідання
батьківського клубу «Світ твоїх захоплень»); вчителями (семінари,
тренінги); учнями (уроки здоров’я, створення психологічної комфортності).
Значну роль в реалізації здоров’язбережних технологій в практику роботи вчителів
початкових класів грає психологічна
служба, яка дає можливість проводити
психолого-педагогічну діагностику та комплексний аналіз її даних. Це дозволяє
проводити корекційну роботу з вчителями, батьками та учнями. Таким чином здійснювався психолого-педагогічний супровід учасників
навчально-виховного процесу початкової школи.
Одним з важливих засобів створення
сприятливого мікроклімату в кожному класі початкової школи є схвалення. В структуру
уроку вчителі органічно вплітають
музику, пісні, ігрові, розважальні моменти, таким чином активізуються
пізнавальні мотиви навчання. На уроці вчителі використовують такі вправи:
1. Вправа
„Компліменти”
Діти по черзі
говорять один одному добрі слова, намагаючись підкреслити достоїнства своїх
однокласників.
2. Гра „Вам
повідомлення ”
По колу
передається приємне повідомлення.
3. Гра
„Подарунок”
Учням
пропонується подарувати своєму однокласнику щось нематеріальне.
4. Завдання „
Розділи радість ”, „ Намалюй свій настрій ”
5. Вправа „Я
бачу, я чую, я відчуваю...”
Учні повинні
сказати по 3 речення про те, що вони бачать, чують, відчувають у даний момент.
6. Вправа „
Візуалізація ”
У класі тиша, учні розслаблюються. Вчитель
пропонує заплющити очі та уявити лісову галявину, шелест листя, аромат лісових
квітів, та ін.
Елементи
театралізації на уроках, а також підготовка театралізованих вистав є чудовим
засобом зняття психоемоційного напруження. Розучування та виконання віршів та
пісень відіграють особливу роль, учні виконують такі вправи з задоволенням.
Виконання пісень чи не найефективніший прийом вдосконалення навичок аудіювання,
активізації граматичних структур, закріплення інтонаційних правил.
Критеріальними показниками сучасного
здоров’язберігаючого уроку є: санітарно-гігієнічні, організаційно-навчальні,
психологічні та навчально-методичні.
Спираючись на теоретичну базу та
практичний досвід, вчителями початкових класів було розроблено рекомендації до організації роботи учнів на сучасному здоров’язбережному уроці:
-
забезпечення необхідних санітарно-гігієнічних
умов навчання;
-
врахування індивідуальних особливостей
учнів, диференційований підхід;
-
оптимальний режим праці та відпочинку,
організація активного відпочинку учнів, профілактика втоми (зміна фронтальних,
групових та індивідуальних форм роботи з учнями, чергування періодів активності
й розслаблення, зміна видів навчальної діяльності), застосування протягом
уроку динамічних пауз, фізкультхвилинок (для очей, шиї, хребта, пальців рук),
масажних вправ, релаксаційних пауз, хвилин розслаблення з використанням
музичного супроводу;
-
обґрунтування методів навчання,
дотримання норм домашніх завдань;
-
відповідність парт зросту і віку учнів;
-
психологічний клімат, наявність емоційних розрядок, кольротерапія
(див Додаток 3);
-
забезпечення мотивації діяльності
учня, співпраця, темп і особливості
закінчення уроку, формування мотивації досягнення успіху в навчанні (пояснення
виконання завдань, підтримка зацікавленості, організація інтерактивного
навчання та надання взаємодопомоги);
-
раціональне використання завдань,
спрямованих на розвиток пам’яті, уваги, уяви, мислення, мови;
В
системі навчально-виховного процесу початкової школи гімназії №1 «Надія» працюють
оздоровчі заходи - це ранкова
зарядка до занять, динамічні паузи, уроки здоров'я, дні здоров'я та спорту,
фізкультурно-оздоровчі заходи, класні години, свята, консультативна допомога
батькам, зустрічі з медичними працівниками, дотримування режиму праці й відпочинку.
Вчителі
початкових класів використовують в навчально-виховному процесі такі форми
роботи, як пальчикова, дихальна та
звукова гімнастика, імунна гімнастика, гімнастика для очей, фітотерапія, вітамінотерапія (вітамінізація
страв), арттерапія, казкотерапія,
кольоротерапія. З першого класу введено курси «Піснезнайка» та «Екологія душі»,
працює в початковій школі також система додаткової освіти: спортивні танці,
хореографія.
Система виховання здорового способу життя
учнів початкових класів гімназії №1 «Надія» – це керована діяльність учнів, яка
забезпечує теоретичну і практичну реалізацію заходів здров’язбережного характеру,
спрямованих на сталу мотиваційну установку, на здоровий спосіб життя як провідної
умови збереження та зміцнення здоров'я. Тільки в тісному взаємозв’язку з
учнями, батьками, медичними працівниками, практичними психологами, соціальними
педагогами вчителі мають створити
здоров’язбережувальне освітнє середовище.