Додаток 1

      Додаток 1
             Робота клубу «Світ твої захоплень» реалізовує такі функції:
-         комунікативну – спрямовану на створення і об'єднання батьківського колективу;
-         особистісно-орієнтовану – направлену на самовизначення батьків;
-         змістовну – направлену на вирішення проблем;
-         інструментальну – що дозволяє виробити навички аналізу реальних ситуацій, сформувати уміння колективної творчої діяльності, оволодіти навичками самоорганізації і самоврядування, уміння слухати і взаємодіяти з іншими учасниками.
Орієнтовний план роботи
батьківського клубу «Світ твоїх захоплень»
початкової школи гімназії №1 «Надія»
№ п/п
Назва блоку

Тема засідання
Термін проведення
Відповідальні
1.
Просвітницький
·        Презентація клубу
·        Адаптація учнів та батьків першого класу до нових умов навчання.
·        Мистецтво бути батьками: почуйте свою дитину

Вересень-жовтень
Психолог, вчителі, заступник директора з навчаль-но-вихов-ної робо-ти

Тренінгів
Тренінг для батьків
·        Дихальна гімнастика з елементами релаксації.
·        Ділова гра. Заохочення і покарання.
·        Робота в групах. «Режим дня». Презентація проектів.
Вересень-жовтень
Психолог

Консультативний
Індивідуальні консультації
Вересень-жовтень
Психолог
2.
Просвітницький
·        Учителі – учні – батьки: основні контури взаємодії.

Листопад-грудень
Психолог, вчителі, заступник директора з навчаль-но-вихов-ної робо-ти

Тренінгів
Тренінг для батьків
·        Мозковий штурм «Мудрі думки»
·        Ділова гра. «Сильні якості»
·        Вправа на релаксацію «Асоціації».
Листопад-грудень
Психолог

Консультативний
Індивідуальні консультації
Листопад-грудень
Психолог
3.
Просвітницький
·        Роль батьків у формуванні здорового способу життя.
·        Режим дня : за і проти
Січень-лютий
Психолог, вчителі, заступник директора з навчаль-но-вихов-ної робо-ти

Тренінгів
Тренінг для батьків
·        Вправа  «Клубок питань»
·        Гра «Успішне спілкування» (починається зі слів: «Я пишаюся.», «Мені приємно сказати.», «Я задоволений(а)...»
·        Вправа на релаксацію «Синій птах»
Січень-лютий
Психолог

Консультативний
Індивідуальні консультації
Січень-лютий
Психолог
4.
Просвітницький
·        Робоче місце учня початкових класів не тільки успіх, але і здоров'я
Березень-квітень
Психолог, вчителі, заступник директора з навчаль-но-вихов-ної робо-ти

Тренінгів
·        Ділова гра «Пам’ятка. Робоче місце учня» (робота в групах). Презентація пам’яток та обмін   досвідом.
·        Вправа на релаксацію «Поплавок в океані»
Березень-квітень
Психолог

Консультативний
Індивідуальні консультації
Березень-квітень
Психолог
         „Здорова дитина - здорова нація ” - під таким гаслом в Бердянській гімназії №1 «Надія» були сплановані (плани представлені в додатках) та проведені семінари для вчителів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів міста з тем: „Впровадження здоров'язбережних технологій у навчально-виховний процес” (див. Додаток 2,3), «Здоров’язбережний  аспект сучасного уроку в початковій  школі» (див. Додаток 4), „Створення комфортних психологічних умов під час навчально-виховного процесу” (див. Додаток 5). Метою семінарів стало підвищення професійної компетентності вчителів початкових класів, щодо інтегрування здоров'язберігаючих технологій навчання та виховання учнів в умовах Школи сприяння здоров’ю, вивчення системи оздоровлення учнів початкових класів гімназії, комплексу організаційних форм і методів діяльності, спрямованих на збереження й поліпшення здоров'я учасників освітнього процесу.
         В рамках роботи над програмою «Здоров’я через освіту» кожна паралель початкової школи працювала  над середньостроковими проектами зі здоров’язбережних технологій. Так, в результаті роботи над проектом  «Помічники здоров'я» в 1 класі вчителем Войник Т.А. було розроблено комплекс вправ для очей та м’язів рук (пальчикова гімнастика) (див. Додаток 6). В 2 клас працював проект «На зарядку ставай!». Результатом роботи вчителя Бельчевої Н.Л. над проектом став комплекс вправ «Весела гімнастика». В 3 клас продуктом проекту «Я здоров'я збережу – сам собі допоможу» вчителя Володько О.М. була представлена електронна презентація «Режим дня учня початкових класів». В 4 класі вчителем Власенко І.В., в рамках роботи над проектом «Фізкульт-ура!» була створена збірка вправ фізхвилинок.  
        Все це було б неможливо без інформаційного забезпечення та інноваційної діяльності. Нами створена відеотека уроків та позакласних заходів. Психолог разом з вчителями працював над складанням та заповненням паспортів здоров’я учнів, проведенням моніторингу, психолого-педагогічних семінарів, співбесід, круглих столів. Створена нами модель впровадження здоров’язбережних  технологій включала роботу з: батьками (тренінги, батьківські збори, засідання  батьківського клубу «Світ твоїх захоплень»); вчителями (семінари, тренінги); учнями (уроки здоров’я, створення психологічної комфортності).
       Значну роль в реалізації  здоров’язбережних  технологій в практику роботи вчителів початкових класів грає  психологічна служба, яка  дає можливість проводити психолого-педагогічну діагностику та комплексний аналіз її даних. Це дозволяє проводити корекційну роботу з вчителями, батьками та учнями. Таким чином здійснювався  психолого-педагогічний супровід учасників навчально-виховного процесу початкової школи.
   Одним з важливих засобів створення сприятливого мікроклімату в кожному класі початкової школи є схвалення. В структуру уроку вчителі  органічно вплітають музику, пісні, ігрові, розважальні моменти, таким чином активізуються пізнавальні мотиви навчання. На уроці вчителі використовують такі вправи:
1. Вправа „Компліменти”
Діти по черзі говорять один одному добрі слова, намагаючись підкреслити достоїнства своїх однокласників.
2. Гра „Вам повідомлення ”
По колу передається приємне повідомлення.
3. Гра „Подарунок”
Учням пропонується подарувати своєму однокласнику щось нематеріальне.
4. Завдання „ Розділи радість ”, „ Намалюй свій настрій ”
5. Вправа „Я бачу, я чую, я відчуваю...”
Учні повинні сказати по 3 речення про те, що вони бачать, чують, відчувають у даний момент.
6. Вправа „ Візуалізація ”
  У класі тиша, учні розслаблюються. Вчитель пропонує заплющити очі та уявити лісову галявину, шелест листя, аромат лісових квітів, та ін.
   Елементи театралізації на уроках, а також підготовка театралізованих вистав є чудовим засобом зняття психоемоційного напруження. Розучування та виконання віршів та пісень відіграють особливу роль, учні виконують такі вправи з задоволенням. Виконання пісень чи не найефективніший прийом вдосконалення навичок аудіювання, активізації граматичних структур, закріплення інтонаційних правил.
     Критеріальними показниками сучасного здоров’язберігаючого уроку є: санітарно-гігієнічні, організаційно-навчальні, психологічні та навчально-методичні.
        Спираючись на теоретичну базу та практичний досвід, вчителями початкових класів було розроблено  рекомендації до організації роботи  учнів на сучасному здоров’язбережному уроці:
-         забезпечення необхідних санітарно-гігієнічних умов навчання;
-         врахування індивідуальних особливостей учнів, диференційований підхід;
-         оптимальний режим праці та відпочинку, організація активного відпочинку учнів, профілактика втоми (зміна фронтальних, групових та індивідуальних форм роботи з учнями, чергування періодів активності й розслаблення, зміна видів навчальної діяльності),  застосування протягом уроку динамічних пауз, фізкультхвилинок (для очей, шиї, хребта, пальців рук), масажних вправ, релаксаційних пауз, хвилин розслаблення з використанням музичного супроводу;
-         обґрунтування методів навчання, дотримання норм домашніх завдань;
-         відповідність парт зросту і віку учнів;
-         психологічний клімат,  наявність емоційних розрядок, кольротерапія (див Додаток 3);
-         забезпечення мотивації діяльності учня,  співпраця, темп і особливості закінчення уроку, формування мотивації досягнення успіху в навчанні (пояснення виконання завдань, підтримка зацікавленості, організація інтерактивного навчання та надання взаємодопомоги);
-         раціональне використання завдань, спрямованих на розвиток пам’яті, уваги, уяви, мислення, мови;
      В системі навчально-виховного процесу початкової школи гімназії №1 «Надія» працюють оздоровчі заходи - це ранкова зарядка до занять, динамічні паузи, уроки здоров'я, дні здоров'я та спорту, фізкультурно-оздоровчі заходи, класні години, свята, консультативна допомога батькам, зустрічі з медичними працівниками, дотримування режиму праці  й відпочинку.
         Вчителі початкових класів використовують в навчально-виховному процесі такі форми роботи, як пальчикова, дихальна та  звукова гімнастика, імунна гімнастика, гімнастика для очей,  фітотерапія, вітамінотерапія (вітамінізація страв),  арттерапія, казкотерапія, кольоротерапія. З першого класу введено курси «Піснезнайка» та «Екологія душі», працює в початковій школі також система додаткової освіти: спортивні танці, хореографія.   

   Система виховання здорового способу життя учнів початкових класів гімназії №1 «Надія» – це керована діяльність учнів, яка забезпечує теоретичну і практичну реалізацію заходів здров’язбережного характеру, спрямованих на сталу мотиваційну установку, на здоровий спосіб життя як провідної умови збереження та зміцнення здоров'я. Тільки в тісному взаємозв’язку з учнями, батьками, медичними працівниками, практичними психологами, соціальними педагогами вчителі мають  створити здоров’язбережувальне освітнє середовище.