Конкурсна робота

    

Основні шляхи реалізації компетентісного підходу
в початковій школі в умовах запровадження
здоров’язбережувальних  технологій

                                                                                     Здоров'я - не все             
                                                                                      але все без здоров'я ніщо.
                                                                                                                    Сократ
      Видатний філософ XX ст. Бертран Розсіяв відмітив: «Якщо ви не думаєте про своє майбутнє у вас, його не буде». Наше майбутнє – це діти. І наскільки їм буде комфортно в житті залежить лише від нас дорослих.
      Ще Песталоцци оповістив світову педагогічну громадськість про те, що під час навчання відбувається погіршення  здоров'я учнів.
     Проблема збереження здоров'я дітей в сукупності з якісною освітою не перестає бути актуальною і в XXI столітті.
      Державні національні програми «Діти України» та «Освіта» (Україна ХХІ століття), «Національна доктрина розвитку освіти» одним із головних завдань закладів освіти визначають збереження і зміцнення фізичного, психічного, соціального та морального здоров’я учнів, формування в них умінь і навичок здорового способу життя, виховання компетентної особистості, яка не тільки володіє знаннями, а й уміє застосовувати їх у житті, адаптуватися до складних соціальних умов, вміє долати життєві труднощі, підтримувати своє здоров’я на належному рівні. Навчити дітей берегти і зміцнювати своє здоров’я – одна з найважливіших проблем сучасної школи.
      Доведено, що протягом навчання збільшуються відхилення у стані здоров’я дітей, зростає кількість хронічних захворювань, погіршуються показники фізіологічного та психічного розвитку дитини.
     Тому пріоритетним завданням вчителів початкових класів Бердянської гімназії №1 «Надія» є навчання  та виховання в учнів відповідального ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих як до найвищої цінності, формування у школярів свідомої мотивації здорового способу життя.
      Працюючи над проблемою збереження здоров’я учнів, вчителі початкових класів шукали нових підходів. В рамках програми «Здоров’я через освіту», вчителі початкових класів гімназії №1 «Надія» впроваджували здоров’язбережні технологій, як сукупність прийомів і методів організації навчально-виховного процесу. Така робота дозволила зробити навчальний процес «безпечним» для учня, чітко визначити стратегію розвитку – здоров'я через освіту. Встановлення вчителями гармонійного зв'язку між навчанням і здоров'ям забезпечило якісне підвищення ефективності навчального процесу.
      Така роботи вимагала від вчителів початкових класів компетентісного підходу, а саме:
●       професіоналізму;
●       зацікавленості;
●       володіння основними технологічними уміннями.
       Знання, володіння і застосування здоров’язбережних технологій є важливою складовою професійної компетентності сучасного педагога. Технологія управління професійним зростанням вчителів нашої гімназії спрямована на підвищення педагогічної майстерності кожного вчителя, який оперує в своїй роботі сучасними технологіями навчання. У зв’язку з цим на базі Бердянської гімназії №1 «Надія» був проведений семінар для заступників директорів з навчально-виховної роботи нашого міста з теми: «Управління розвитком професійного зростання вчителів». Акмеологічна служба гімназії №1 «Надія» максимально сприяє психологічному, особистісному, індивідуальному й духовному розвиткові як учнів так і вчителів. Організований акмеологічний супровід дає можливість кожному учасникові педагогічного процесу (педагогу, психологу, вихователю, батькам, адміністратору й самому учню) реалізувати свій творчий потенціал,  на всіх етапах сходження до досконалості («акме»).
       Поняття «здоров’язбережні технології» об'єднує в собі всі напрями діяльності освіти з формування, збереження і зміцнення здоров'я учнів. 
       Під здоров’язбережними технологіями ми розуміємо:
- сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);
- оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);
- повноцінний та раціонально організований руховий режим.
       Впровадження здоров’язбережних освітніх технологій в навчально-виховний процес, вчителі початкових класів також пов’язують з використанням медичних (медико-гігієнічних, фізкультурно-оздоровчих, лікувально-оздоровчих), соціально-адаптованих, екологічних технологій,  технологій забезпечення безпеки життєдіяльності. 
         В своїй роботі вчителі початкових класів Бердянської гімназії №1 «Надія» впроваджують такі технології:
1)      здоров’язбережні – технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі, вирішують завдання раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм), відповідності навчального та фізичного навантажень можливостям дитини;
2)      оздоровчі – технології, спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров’я учнів, фізіотерапія, аромотерапія, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музична терапія;
3)      технології навчання здоров’ю – гігієнічне навчання, формування життєвих навичок (керування емоціями, вирішення конфліктів тощо), профілактика травматизму, статеве виховання. Ці технології вчителі реалізують завдяки включенню відповідних тем до предметів загальнонавчального циклу, введення до варіативної частини навчального плану нових предметів, організації факультативного навчання та додаткової освіти;
4)      виховання культури здоров’я – виховання в учнів особистісних якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров’я, формуванню уявлень про здоров’я як цінність, посиленню мотивації до здорового способу життя, підвищенню відповідальності за особисте здоров’я та здоров’я родини.
     Роботу з впровадження здоров’язбережних  технологій в гімназії ми почали з первинної діагностики вчителів, учнів та батьків. На  підставі цих  даних нами було організовано:
-         навчання педколективу
    (семінари з тем: «Впровадження здоров’язбережувальних технологій у навчально-виховний  процес початкової школи гімназії №1 «Надія», «Технології збереження та зміцнення здоров’я учнів 1-4 класів та вчителів початкових класів», «Технології навчання здоровому способу життя учнів 1-4 класів гімназії №1 «Надія»», «Коррекційні технології. З досвіду роботи вчителів початкових класів гімназії №1 «Надія»»,  «Здоров’язбережна спрямованість сучасного уроку в початковій школі»;
     конференції з тем: «Формування  здоров’язбережної компетенції учасників навально - виховного процесу початкової школи гімназії №1 «Надія», «Психолого-педагогічний супровід впровадження  здоров’язбережних технології в навчально-виховний процес початкової школи гімназії №1 «Надія»»;
     обмін досвідом: майстер-клас з теми «Система здоров’язбережної діяльності вчителів початкових класів сучасної початкової школи гімназії №1 «Надія»», взаємовідвідування вчителями уроків здоров’я, творчий звіт кафедри початкової освіти та виховання);
-     школа для батьків (лекції, консультації, робота батьківського клубу «Світ твоїх захоплень» (Див. додаток 1));
-         діагностика учнів;
-         медогляди учнів і вчителів;
-  виставки, бібліотечні уроки, походи, екскурсії, спортивні свята, уроки здоров’я, дні здоров’я;
-         співробітництво з громадськими організаціями.